Thursday, March 5, 2009

Kotak Hikmat

“Inilah kotak hikmat yang mampu menyelesaikan segala masalah kamu…”

Ya, kotak hikmat.. sebuah kotak yang sederhana kecil, boleh dipegang dan dibawa kemana-mana sahaja.. di dalamnya terkandung rahsia yang dapat menyelesaikan bermacam masalah yang kita hadapi.. ajaib bukan?

Memang sukar untuk mempercayainya, bahkan aku juga ragu-ragu akan kebenarannya.. mana mungkin kandungan sebuah kotak dapat menyelesaikan semua masalah?? Haha.. aku hanya tersenyum.. tetapi, setelah aku memegang kotak itu, aku buka dengan hati yang berdebar dan aku lihat kandungannya, persepsi aku berubah, akal aku membenarkannya dan hatiku tersentuh..

Ternyata kotak itu memang kotak hikmat.. ternyata juga jawaban dan rahsia bagi masalah aku ada di dalamnya… bahkan bukan sahaja masalah aku, masalah sesiapa sahaja boleh diselesaikan dengan kotak itu.. kotak hikmat…

Benarkah ianya wujud?

Saat itu masih segar di ingatanku.. ketika aku darjah empat, menghadiri satu program motivasi anjuran sekolah bagi membentuk generasi pintar cemerlang :p

Pada waktu ini, ingin aku berkongsi dengan semua pembaca, apakah rahsia yang terkandung di dalam kotak hikmat itu sehingga ianya begitu hebat mampu menyelesaikan pelbagai masalah.. sebelum itu, ingin aku jelaskan bahawa kotak hikmat ini bukan dongengan atau angan-angan.. ia memang sebuah kotak.. benar-benar sebuah kotak.. kotak hikmat..

Perlahan-lahan aku membukanya, mencari rahsia bagi semua masalah.. kosong?? Haha.. tentulah tidak.. ada dua benda di dalam kotak hikmat itu.. dua benda yang mana ternyata benar dapat menyelesaikan masalah kita.. Sekeping kertas dan juga sekeping cermin yang dilekatkan di dasarnya..

Aku membaca tulisan itu.. “Percayalah, kunci bagi semua masalah ada pada orang ini” dan aku melihat cermin itu.. aku nampak wajahku.. Ah! Aku tersentak.. kubaca dan kulihat berulang kali.. benar.. akulah jawapannya.. akulah rahsianya.. DIRI SENDIRI..

Percaya atau tidak, kebanyakan masalah yang kita hadapi berpunca dari diri kita sendiri.. yang lebih menarik, segala penyelesaiannya ada pada kita!! Tinggal sahaja kita melakukannya.. anda sakit? Makanlah ubat.. anda rasa bersalah? Segeralah meminta maaf.. anda tension? Rehatkanlah minda.. anda terumbang-ambing? Carilah panduan.. anda kesusahan? Mintalah bantuan…

Diri sendiri.. kitalah yang mencorakkan kehidupan kita.. kitalah yang membuat pilihan dalam kehidupan.. dan kita jugalah yang menentukan masa depan kita..

Terima kasih kotak hikmat.. engkau menyedarkanku..

7 comments:

^eazy^ said...

kotak doraemon xde ke??

MiSsy hElD@ said...

dunt make yaself complicated'..den ya life will become complicated'..(^_^)

Noli said...

entry nih sesuai tuk syahrin..hihi..

p/s:tq bro najib tuk entry bermotivasi nih

fasniuka said...

^eazy^:
kotak doraemon? ada, jgn risau.. tapi dalam tv je la :p

MiSsy hEID@:
yup.. think simple, smile always :)

~~Noli:
ur welcome :D

Lanz™ said...

kotak hikmat yang berhikmah!! good movation jib..

ridzuanomar said...

darjah empat ke Jib? darjah enam la...

fasniuka said...

darjah 6 ye? banyak pindah sekolah.. terconfuse.. hehe